OMSORGSSANG OG INDIVIDUELLE MUSIKKTILTAK SOM EN DEL AV PLEIEN
Undervisning i dette emnet vil gi elevene innsikt i hva omsorgssang og individuelle musikktiltak er og kan være. De vil lære om hvordan de kan bruke omsorgssang for å lette en-til-en-rutiner som vekking, stell og forflytning, og hvordan de kan bruke sang og musikk for å roe og å trygge urolige og engstelige beboere og brukere. Elevene vil også lære at å kjenne beboerens musikkpreferanser er en forutsetning for å lykkes med dette, og de vil lære om hvordan kartlegge og teste musikkpreferanser, om å foreslå tiltak, evaluere og dokumentere tiltak.
Punktene nedover fra 1 til 6 foreslås at klassen og lærer går gjennom i fellesskap i klasserommet. Se videoene og snakk sammen om hva dere har sett. Se sammen på skjemaene som foreslås brukt, og hjelp hverandre med å forstå hvordan de kan fylles ut. Kanskje kan dere teste bruken av skjemaene ut på hverandre?
Undervisningsemnet er relevant for kompetansemål innenfor VG1 Helse-og oppvekstfag, VG2 og VG3 Helsearbeiderfag og VG2 og VG3 Aktivitørfag.
Nederst på siden ligger et rollespill om testing av musikkpreferanser og et dokument med forslag til arbeidsoppgaver som kan bidra til å dekke kompetansemålene.
1. Se en video om Gerd, som blir vekket til en sang hun liker godt.
Klikk på videoen for å starte den.
I klasseromssituasjonen: Snakk om hva dere så i videoen. Er det noen som har erfaring med å synge for en annen person, kanskje for å glede, roe eller trøste?
2. Hva er omsorgssang?
Omsorgssang er bruk av individuelt tilpasset sang og musikk i en-til-en-situasjoner. Omsorgssang kan brukes for å lette daglige rutiner på eldreinstitusjonen, og for å skape ro, trygghet, gjenkjennelse og trivsel hos beboeren.
Se videoforedrag:
Evt les artikkel:
3. Se en video om Beata, som virker trist og er passiv, men kvikner til når hun får høre en sang hun liker godt.
Klikk på videoen for å starte den.
I klasseromssituasjonen: La dere merke til om det skjedde noe med personen i denne videoen eller i andre videoer dere har sett? Hvilke forandringer la dere eventuelt merke til?
4. Begynn å kartlegge personen du vil finne musikkpreferansene til; Fyll ut “Musikalsk profil”
Last ned skjema “Musikalsk profil” , og fyll inn det du vet om personen, og får vite av kolleger som kjenner ham/henne eller pårørende.
Etter hvert som du blir bedre kjent med personen og kanskje har testet ut forskjellige sanger, kan du fylle inn mer og mer om personen i “Musikalsk profil”.
I klasseromssituasjonen; Gå sammen to og to og forsøk å fylle inn den informasjonen du allerede vet om den andre. Unngå å “jukse” ved å spørre hverandre - noter bare det du vet (en beboer uten verbalspråk eller med dårlig husk vil jo kunne ha vansker med å fortelle).
5. Test forskjellig musikk
Sett deg ned med personen du kartlegger, lytt sammen til ulik musikk og observer reaksjoner (kroppsbevegelser, ansiktsuttrykk, synger han eller hun med?)
Finn fram til sanger her i ressursportalen eller finn musikk på youtube, spotify og andre steder.
Last ned:
Skjema for detaljert testing/utprøving av musikk
Bruk evt spilleliste fra spotify med tilhørende skjema:
Spotify-spillelisten og skåringsskjemaet er utviklet av Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg, Musikkbasert miljøbehandling
I klasseromssituasjonen: Spill rollespill to og to der en er eldre beboer og en er helsefagarbeider. Test ut beboerens musikkpreferanser ved å prøve ut noen musikkeksempler - og legg merke til hvordan han eller hun reagerer - unngå å snakke sammen, prøv bare å tolke den andres ansiktsuttrykk og bevegelser. Noter det du finner ut i skjemaet for detaljert testing/utprøving av musikk.
Nederst på denne siden kan du laste ned en rollespill-oppgave å bruke!
6. Se en video om Anna, som viser et eksempel på en beboer som får lytte til sin musikk når hun føler seg urolig.
Når du har funnet frem til noen sanger og musikk som din beboer liker, kanskje du kunne foreslå noen musikktiltak for ham eller henne også?
Kanskje det blir bedre for beboeren å våkne om morgenen eller å roe seg i sengen om kvelden, dersom han eller hun får høre en rolig sang eller musikkstykke som han eller hun kjenner godt?
Kanskje det blir lettere å forflytte seg fra rommet til kjøkkenet dersom man synger bestemt sang?
Kanskje beboeren får det bedre om formiddagen dersom han eller hun får lytte til sin favorittmusikk en liten stund?
7. Observer beboer/bruker, dokumenter og evaluer i journal
Når dere har foreslått noen tiltak - prøv det ut med beboer/bruker! Legg merke til om det skjer noen endringer i beboers tilstand, humør og atferd. Virker det som at beboer liker eller ikke liker tiltaket, eller kanskje merker du ingen endring hos beboer? Prøv å legge merke til selv små endringer i ansiktsuttrykket, i øynene, oppmerksomheten eller i kroppen.
Dokumenter i journal observasjonene og dine tolkninger av det du så, og evaluer om dere ønsker å gjøre noen endringer i tiltakene. ved behov, diskuter med sykepleiere og annet helsepersonell i avdelingen.
Last ned rollespill om å kartlegge musikkpreferanser hos en beboer:
Rolle A Pleier/aktivitør - Instruksjoner
Rolle B Beboer Sigrid på 89 år - Instruksjoner